Tuesday, June 23, 2009

KEMERDEKAAN.......

Menyusuri kemerdekaan bumi bertuah Malaysia yang dulunya dikenali sebagai Tanah Melayu, kadangkalanya memualkan dan menjijikkan......kenapa??? Setelah hampir 52 tahun mencapai kemerdekaan sejarah kemerdekaan negara tidak pernah dinukilkan kepada umum secara terang dan jelas......percaya tak? Sekiranya diamati ringkasan sejarah negara memaparkan hanya satu pihak sahaja yang memperjuangkan kemerdekaan, oleh itu, adakah sudah tiada lagi orang lain yang memperjuangkan kemerdekaan?
Tercatat bahawa Tanah Melayu antara negara yang paling lama di jajah sejak 1511 hingga 1957 iaitu 446 tahun. Sepanjang itu beberapa siri penentangan di buat oleh pejuang-pejuang tanah air dalam mengusir penjajah tetapi apabila mencapai kemerdekaan yang tinggal hanyalah UMNO merupakan pejuang kemerdekaan. Mereka yang berjuang sebelum ini hanya layak di semadikan nama-nama mereka dibangunan-bangunan di negara kita seperti Dr Burhanuddin al-Helmi, Ahmad Boestaman, Pak Sako, Syed Sheikh al-Hadi dan ramai lagi yang tidak dikenang sebagai pejuang kemerdekaan.
Mengapakah semua ini berlaku? Tokoh-tokoh yang tersisih ini merupakan mereka yang bergerak melawan arus penjajah atau lebih dikenali sebagai golongan yang berhaluan kiri dan tidak akan bersekongkol dengan penjajah. KMM, AWAS, API dan lain-lain lagi berjuang menuntut kemerdekaan lebih awal daripada UMNO termasuklah PAS yang merupakan legasi dari Hizbul Muslimin yang pernah dikenali sebagai tentera merah.
Siapakah UMNO? UMNO wujud setelah pertemuan dan persidangan dengan kesatuan-kesatuan yang wujud kerana hasil dari lontaran idea oleh penjajah. UMNO wujud kerana sikap dan tipu helah sir Harold Mac Michael terhadap Raja-Raja Melayu untuk mendapatkan persetujuan melaksanakan Malayan Union. Sekiranya sir Harold Mac Michael mendapat persetujuan dengan baik dari Raja Melayu adakah akan wujud UMNO? Rasanya mustahil sama sekali akan wujud UMNO.....
Sekiranya di perincikan kehendak Malayan Union secara dasarnya telah diterima oleh pemimpin-pemimpin UMNO seperti konsep jus soli dan taraf kewarganegaraan cuma yang ditolak oleh UMNO hanyalah kerajaan KESATUAN dan di gantikan sebagai PERSEKUTUAN. Isi kandungan Malayan Union tetap diterima oleh UMNO. Siapakah yang mengalami kerugian? Orang Melayu kerana memberi taraf warganegara dan hak kepada bangsa asing yang dibawa oleh penjajah ke bumi ini.
Setelah 52 tahun merdeka akhirnya UMNO-BN sebenarnya gagal menghayati intipati perjuangan Melayu kerana perjuangan Melayu bukan berasaskan pada bangsa tetapi agama. Dasar UMNO inilah yang akhirnya merugikan bangsa sendiri sehinggakan pada hari ini lebih ramai orang Melayu menipu orang Melayu daripada bukan Melayu menipu orang Melayu. Mengapakah begitu? Sebab yang berada di tampuk pemerintahan majoriti Melayu-UMNO yang sibuk mengisi tembolok masing-masing dengan mengambil kesempatan ke atas bangsa sendiri.
Inilah sebenarnya punca kepada kegagalan DEB........nanti sambung part 2

No comments: