Monday, July 13, 2009

TAHNIAH!!!

Dah lama aku x dapat nak menulis dalam blog aku nie tp yer lah nama je baru buka blog nie dan digelar sebagai bloggers....konon kah3x....ok dari 7 sampai 11 julai baru-baru nie aku berada di Sabah bertujuan untuk menziarahi adik aku kat sana.....

banyak debaran berada di sana iaitu menunggu keputusan sang TPM yg merangkap menteri pelajaran berkenaan dasar gila PPSMI......gila aku sangup x pergi mana2 hari tu semata2 nak menunggu siaran langsung pengumuman.....aku gembira dasar gila nie dimansuhkan akhirnya tp kecewa sbb nak kena tunggu sehingga tahun 2012.....bermakna selama hampir 3 tahun anak bangsa aku akan terus dihenyak dengan dasar gila ini yg pasti merugikan anak bangsa aku terutamanya di kawasan luar bandar....

aku paling mushkil dgn dasar gila nie sbb masa perlaksanaan dasar gila nie kerajaan cuma mengambil masa x sampai setahun untuk dilaksanakan di semua sekolah2 kebangsaan di seluruh Malaysia tp bila masa hendak di mansuhkan terpaksa tunggu sehingga 3 tahun??? sebanyak mana lagi terpaksa dihabiskan padahal sehingga 2009 sebanyak 5 billion telah dihabiskan dan 3.46 billion sahaja untuk peralatan ICT......Syarikat sang penguasa mana agaknya yang memperolehi kontrak berbilion ringgit nie tp biasala dah nama "BERSIH, CEKAP DAN AMANAH"

Cubalah dibayangkan 5 billion ringgit ini dibelanjakan untukperumahan rakyat termiskin atau memberi biasiswa kepada setiap bumiputra di IPTA so x payah la nak pinjam kat PTPTN, atau dibelanjakan untuk memberi biasiswa kepada pengajian peringkat sarjana dan kedoktoran atau diberi satu juta ringgit kepada setiap seorng warga miskin dlm bentuk saham amanah dan bermacam lagi termasuk membeli seluruh konsesi tol dan subsudi minyak....pasti rakyat akan menikmati kekayaan bumi Malaysia....

Aku sebenarnya nak ucap tahniah kepada semua warga Malaysia yg menentang dasar gila ini terutamanya GMP yg diketuai oleh Profesor Dr Hassan Ahmad dan A. Samad Said serta ramai lagi para sasterawan dan pejuang dan pencinta bahasa termasuklah badan bukan kerajaan, parti2 politik, para bloggers dan penulis serta insan2 yang mengutuk dasar gila ini baik di kedai kopi, tepi2 jalan atau di mana sahaja yg pasti air liur penentangan anda serta perjuangan kita semua akan dihargai oleh generasi akan datang. TAHNIAH!!! kepada semua penentang dasar gila PPSMI......

No comments: