Saturday, August 1, 2009

ADAKAH GURU DINILAI DENGAN PENUH WAJAR???

Fenomena ini sering bermain dilubuk sanubari seseorang guru tatkala keputusan siapa dapat APC( Anugerah Khidmat Cemerlang ) keluar. Ketika itu bermacam2 pendapat keluar sama ada guru sedemikian layak ataupun tidak?Teringat saya ketika era melintang dan menegak berlaku satu ketika dahulu sebelum skim ssm ini diperkenalkan kepada semua kakitangan awam. Ada seorang guru pernah berkata kepada saya tahunni kena kerja semua cantik untuk dapat melintang menegak. Spontan saya menjawab, kalau nak harapkan demikian bermakna tidak ikhlas dalam mendidik anak murid kita.Mungkin cemerlang dan gemilang di dunia tetapi diakhirat kita tenggelam. Terkedu guru berkenaan. Bukan niat nak jatuhkan beliau tapi nak menyedarkan dia erti perjuangan seorang guru! Ketika saya menuntut ilmu dahulu, saya memuji guru2 saya yang tidak pernah kenal erti jerih perih mendidik anak2 komando.Cikgu Wan, ya nama itu begitu sinonim dengan pelajar di kem Komando. Beliau dan beberapa orang guru lagi sehingga jam 10 malam mengajar kami. Sistem kem askar ketika itu, guru2 diberi rumah guru berdekatan dengan sekolah. Justeru, tidak timbul anak2 guru akan terkorban dalam menuntut ilmu. Pergi sekolah, guru2 berjalan kaki bersama murid2. Asuhan mereka yang mempunyai berbagai2 pendekatan dapat mendidik kami menjadi insan yang berguna.Dari pendekatan keras hingga lembut semua ada tetapi bapa2 kami tidak pernah memaki hamun guru kerana mereka tahu guru2 di situ mengajar sebagaimana KOMANDO dilahirkan. Mungkin pendekatan ini boleh dipraktikkan sekarang. Namun. ini adalah cadangan bagi membendung gejala2 negatif sekaang yang begitu menular berlaku. Waktu itu melintang, menegak tidak ada, terlentang kita dibuatnya adala...Para pentadbir kadangkala lebih mengutamakan guru2 perempuan yang cantik untuk cemerlang ni. Minta maaf jika saya timbulkan isu ini. Saya bercakap berdasarkan pengalaman yang dilalui. Didepan saya seorang guru perempuan, pagi2 lagi dah menunggu pentadbir datang ke sekolah dengan muka yang bermekap cantik semata2 hendak mengucapkan good morning sir! Nampakje pentadbir ambik cat terus mengecat dan bermacam2 lagi. Tahu apa beliau dapat bila keluar keputusan? Menegak! Walau UPSR merundum kerana bahasa Inggeris yang diajarnya dikelas UPSRnya jahaman terus, beliau masih mendapatnya. Patutkah? Di sini dapatlah kita lihat apa yang dinilai oleh pentadbir sedemikian. Kadangkala perkara ini melemahkan semangat guru2 untuk mengajar. Ada positif dan ada negatifnya. Situasi yang lain disekolah yang lain, saya belajar melihat pengalaman seorang pentadbir yang ramai mengatakan beliau ini seorang yang tegas.Saya suka menguji apabila bertemu situasi ini, kerana saya mengamalkan prinsip berani kerana benar takut kerana salah. Boleh rujuk rekod di JPN Melaka siapakah guru yang pernah buat laporan tentang karenah guru besar? Dah tentu saya. Sebab saya berpegang jika sekali maruah kita dipijak kita jangan biarkan orang terus memijak kita. Tahu kenapa saya buat laporan?Guru Besar tersebut telah memaki saya di depan anak2 murid saya dan guru kerana saya bagi idea sikit dalam perbahasan. Patutkah ini? Boleh rujuk etika perguruan kerana dengan membawa etika perguruan nilah saya membuat laporan ke JPN. Tahu apa yang dikata oleh orang JPN, kami tak percaya! selang beberapa bulan kemudian guru besar tersebut telah disaman oleh seorang guru kerana mengatakan dia MONYET! Berbalik kepada pentadbir yang dikatakan tegas itu, atas nasihat presiden KPPK ketika itu, beliau menyuruh saya memahami dan menyelami diri pentadbir sedemikian dan cuba bertindak secara berhemah. Alhamdulillah saya berjaya. Bukan berjaya membodek tapi berjaya menegurnya mengeluarkan setiap hati para guru di bawahnya. Rupa2nya guru besar ini suka org bercakap dan meluahkan setiap yang terbuku kepadanya tanpa risau diambil tindakan negatif. Selama saya dibawahnya, saya lihat beliau sebenarnya cukup mengenali kaki2 bodek ataupun tidak.Walaupun beliau nampak tegas tetapi sebaliknya beliau menilai setiap kerja yang kita buat dengan penilaian yang positif. Akhirnya ramai guru2 mulai seronok dengan pendekatan yang dilakukan. Dia biasa berkata kepada guru2, cikgu2 buat kerja kita sebagai guru, kalau ada ibubapa atau org2 jabatan hendak menyerang cikgu, saya akan pertahankan kerana saya yakin guru2 saya adalah yang terbaik. Perkara ini jugalah pernah saya lalui ketika di Sarawak apabila seorang bapa datang ke pejabat Guru Besar mengadu kepada pentadbir tentang guru yang memarahi anaknya.Tahu 1Malaysia apa yang dibuat oleh guru besar tersebut? Menulis satu surat dan di dalamnya mengandungi kata2 anak anda ditukarkan ke sekolah lain serta merta. Terkejut bapa tersebut. Tau apa kata guru besar berkenaan, SAYA PERCAYA GURU2 SAYA, MEREKA MENGAJAR NAK DIDIK MENJADI INSAN YANG BERGUNA..Merayu2 bapa pelajar tersebut tapi guru besar tersebut tetap dengan keputusannya. Seandai dan sekiranya setiap pentadbir mengamalkan kisah 2 pentadbir yang positif ini saya yakin setiap guru tidak akan rasa takut dalam mengajar anak2 didik mereka dengan lebih bersemangat lagi. DIAMBIL DARI http://politikbanjar.blogspot.com/

No comments: